Hoe zet ik een interne podcast in voor mijn bedrijf?

Het inzetten van podcasts wordt steeds populairder. Podcasts worden niet meer alleen maar ingezet voor entertainment of naamsbekendheid. Tegenwoordig dienen ze bijvoorbeeld ook als toevoeging van de interne communicatie. Het medium is namelijk een creatieve en efficiënte manier om de betrokkenheid van je personeel, leveranciers en andere stakeholders te verhogen. In deze blog bespreken we drie verschillende manieren hoe jij een interne podcast kan inzetten voor je bedrijf.

De interne podcast als vervanging van je nieuwsbrief

De welbekende nieuwsbrief is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van de interne communicatiemix. Hiermee wordt personeel op de hoogte gehouden van wat er speelt binnen de organisatie. De teksten zijn vaak goed bedoeld en belangrijk voor de organisatie, maar komen lang niet altijd aan. Worden nieuwsbrieven bij jouw bedrijf écht gelezen? Of alleen vlug gescand en vervolgens verwijderd? 

Een interne podcast is bij uitstek de manier om je werknemers te bereiken. Ze hoeven er namelijk geen extra tijd voor vrij te maken. Werknemers kunnen een interne podcast altijd en overal beluisteren. Tijdens het smeren van de broodjes voor de kinderen, in de auto onderweg naar hun werk of tijdens een gezonde wandeling in de pauze.

Succesverhalen of met de billen bloot met ‘fuck ups’

De interne podcast kan je ook inzetten om de betrokkenheid van je werknemers te verhogen. Betrokkenheid is namelijk belangrijk voor het aantrekken en behouden van talenten, wat op den duur positief is voor de bedrijfsresultaten. 

Het verhogen van de betrokkenheid van je werknemers kan je bijvoorbeeld doen door het delen van persoonlijke verhalen in een interne podcast. Houd interviews met stakeholders, investeerders of medewerkers en bespreek hun successen en mislukkingen. Waar hebben ze het meeste van geleerd? Waar zijn ze het meest trots op? Of waar hadden ze graag eerder achter willen komen? Het delen van persoonlijke interviews kan positief bijdragen aan je bedrijfscultuur. Wil je graag weten hoe je zo’n interview in goede banen leidt? Lees dan hier onze blog met interview tips.

Het gat tussen management en medewerkers dichten met een interne podcast

Bij veel bedrijven wordt er een kloof ervaren tussen het management en de rest van het personeel. Deze kloof kan bijvoorbeeld ontstaan doordat er een fysieke scheiding is tussen kantoor- en vloerwerkzaamheden. Het management kan dit gat dichten door medewerkers actiever te betrekken en informeren. Een interne podcast vormt hier het ideale medium voor omdat je op een laagdrempelige manier al je personeel kunt bereiken. 

Bespreek bijvoorbeeld per aflevering een thema welke bijdraagt aan de missie of visie van je bedrijf. Nodig hier passende medewerkers voor uit en beantwoord onder andere ook de meest gestelde vragen rondom dit onderwerp. Laat je medewerkers vooral ook zelf meedenken en motiveer ze om nieuwe ideeën in te sturen.

 

Afhankelijk van je doel als bedrijf kan je dus voor verschillende soorten interne podcast kiezen. Er is altijd wel een format die aansluit bij jouw interne communicatie. Heb je hier zelf leuke ideeën over? Laat het ons dan vooral even weten!

 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van onze studio? Bekijk dan onze tarieven of neem direct contact met ons op. Nog even verder lezen? In onze whitepaper vertellen we je waarom het interessant is om als bedrijf te podcasten, wat je er mee kan en wat het je op gaat leveren. Ontvang onze whitepaper over zakelijk podcasten door op de knop hieronder te klikken!

Whitepaper aanvragen

Wil je graag onze whitepaper over (zakelijk) podcasten ontvangen? Vul hieronder je naam en e-mailadres in, dan sturen wij de whitepaper zo snel mogelijk naar je op!

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.