Je bent enthousiast over een onderwerp en gaat een podcast beginnen. Te gek! Nu is het tijd om te beslissen welk podcast format het beste bij jou, het thema en je publiek past. Een podcast format geeft structuur en zorgt ervoor dat je luisteraars weten wat ze kunnen verwachten. In deze blog ontdek jij de voor- en nadelen van zes verschillende formats en kun je inspiratie opdoen.
1. Interview podcast format: nieuwe aflevering, nieuwe gast
Bij dit populaire podcast format interviewt de host elke aflevering een nieuwe gast die zijn of haar mening, kennis of verhaal deelt. Het is een eenvoudig format. Dankzij de wisselende gasten blijven je afleveringen gevarieerd en raken je onderwerpen niet snel op. Wel kan het een uitdaging zijn om voor elke aflevering een interessante gast te vinden. Benieuwd hoe je ervoor zorgt dat jouw interview een succes wordt? Lees dan hier onze blog met interview tips.
Voor- en nadelen van dit format
+ Een eenvoudig format met een duidelijke structuur
+ Je bereikt niet alleen je eigen netwerk, maar ook het netwerk van je gast
– De kwaliteit van je aflevering is grotendeels afhankelijk van je gast
– Het kan een uitdaging zijn om voor elke aflevering een gast te vinden
Luistertips: Held in eigen verhaal, Vallen en opstaan, De Podcastcoupé
2. Open gesprek: met je vrienden aan tafel
Dit podcast format is geen vragenvuur, maar een informeel en ontspannen gesprek tussen twee of meerdere hosts over een bepaald onderwerp. De afleveringen hebben relatief weinig voorbereiding nodig en hebben vaak geen vaste structuur. Het voordeel: versprekingen en bloopers kun je met dit informele podcast format lekker laten voor wat ze zijn! Voor luisteraars voelt dit podcast format vaak aan alsof ze bij hun vrienden aan tafel zijn aangeschoven.
Voor- en nadelen van dit format
+ Relatief weinig voorbereiding nodig
+ Taken kunnen worden verdeeld tussen de hosts
– Uitleggen waar het over gaat en waarom deze podcast interessant is om te beluisteren, kan vooraf lastig zijn
– Het is belangrijk dat jij en je co-hosts goed op elkaar ingespeeld zijn
Luistertips: Man Man Man, Maarten van Rossem, NOS Formule 1
3. Solo podcast format: me, myself and I
De ‘Solo podcast’ is het meest eenvoudige podcast format om te produceren en plannen. Je bent namelijk alleen afhankelijk van je eigen agenda en je hebt maar één microfoon nodig. Daarnaast kun je foutjes makkelijk opnieuw inspreken en heb je zelf de volledige controle over de invulling van je podcast. Het kan wel vermoeiend of eentonig zijn om alleen maar zelf aan het woord te zijn. Maak daarom je afleveringen niet te lang. Een solo podcast is een goed podcast format om verhalen te vertellen of je mening te delen.
Voor- en nadelen van dit format
+ Je hebt zelf de volledige controle over de inhoud van je podcast
+ Ideaal podcast format om een sterke band met je luisteraars op te bouwen
– Lang achter elkaar praten kan vermoeiend zijn
– Originele, veelzijdige content blijven produceren kan een uitdaging zijn
Luistertips: 3×3=9 podcast, Waargebeurde misdaden verteld
4. Non-fictie storytelling: het is heus
Echt?! Jazeker! Dit podcast format leent zich perfect voor het vertellen van echte, waargebeurde verhalen, events en activiteiten. Denk aan true crime podcasts, reisdagboeken of ervaringsverhalen. Verhalen houden de aandacht van luisteraars makkelijk vast. Voor een sterke reeks afleveringen is het wel slim om vooraf een heel seizoen uit te denken. Zo kun je elke aflevering eindigen met een cliffhanger om je luisteraars in spanning te houden.
Voor- en nadelen van dit format
+ Het is makkelijk om de aandacht van je luisteraars vast te houden
+ Je hoeft de content niet zelf te bedenken
– De afleveringen vragen veel voorbereiding
– Het is belangrijk dat je precies weet waar je het over hebt
Luistertips: Partners in Crime, Aan het werk bij Burgers’Zoo, Ik weet je wachtwoord
5. Fictie storytelling: hoorspelen van het digitale tijdperk
Na audioboeken en hoorspelen is dit podcast format nu ook een feestje voor je oren! Fictie storytelling wordt ook wel de theater podcast genoemd. Geluidseffecten, intonatie en meerdere sprekers brengen verhalen tot leven. The sky is the limit! In deze soort podcast kun je al je creativiteit kwijt. De productie is wat complexer, maar de planning en de kwaliteit van de afleveringen heb je volledig zelf in de hand. Door vooraf een heel seizoen uit te werken weet je precies waar je aan toe bent!
Voor- en nadelen van dit format
+ Je kunt in dit podcast format al je creativiteit kwijt
+ Weinig concurrentie t.o.v. andere formats
– De afleveringen vragen veel voorbereiding
– Productie kan lastiger zijn door de toevoeging van geluidseffecten
Luistertips: De Blankenberge Tapes, Brandbrieven, Binnenwerkjes
6. Educatieve podcast: nooit uitgeleerd
Ideaal voor mensen die graag nieuwe kennis opdoen, maar weinig tijd hebben. In dit podcast format combineer je interessante, intellectuele informatie met praktijkverhalen. Kwaliteit is het sleutelwoord bij deze vorm. Experts en bedrijven kunnen zich met een educatieve podcast als autoriteit in de markt positioneren. Daarnaast willen luisteraars verrast worden door boeiende feiten en verhalen en verwachten ze een hoge geluidskwaliteit, net als op de radio.
Voor- en nadelen van dit format
+ Ideaal podcast format om je te positioneren als kennisleider in de markt
+ Makkelijker te produceren dan kennis- of uitlegvideo’s
– Onderwerpen kunnen lastig uit te leggen zijn zonder ondersteunend beeldmateriaal
– De afleveringen vragen veel voorbereiding
Luistertips: Alle Geschiedenis Ooit, ABN AMRO Insights, Universiteit van Nederland Podcast
Podcasting is nog volop in ontwikkeling. Laat je daarom vooral niet beperken door de bovengenoemde formats. Experimenteer met nieuwe mogelijkheden en ideeën. Wie weet vind jij wel een nieuw podcast format uit! Laat ons vooral weten welk podcast format jij gaat inzetten om jouw doel te bereiken.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van onze studio? Bekijk dan onze tarieven of neem direct contact met ons op. Nog even verder lezen? In onze whitepaper vertellen we je waarom het interessant is om als bedrijf te podcasten, wat je er mee kan en wat het je op gaat leveren. Ontvang onze whitepaper over zakelijk podcasten door op de knop hieronder te klikken!