Podcast maken? Voorkom deze 7 fouten

Ga jij je eigen podcast maken? Wat leuk zeg! Natuurlijk gaat een podcast maken met vallen en opstaan. Fouten maken is helemaal niet erg, zolang je er maar wat van leert. Tegelijkertijd behoeden wij jou natuurlijk graag voor de bij ons bekende valkuilen. Doe er je voordeel mee!

1. Gewoon beginnen, toch?

Een zin die je misschien wel eens vaker gehoord hebt. Gewoon beginnen met een podcast maken en dan komt de rest vanzelf. Lekker spontaan. Toch is onvoorbereid starten met het maken van een podcast niet handig. Om het podcast maken op de lange termijn ook vol te houden is een strategie belangrijk. Je hoeft echt geen heel boekwerk te schrijven, maar werk wel de belangrijkste punten uit. Denk na over je doelgroep, onderwerp en kernboodschap. Overweeg ook welk format het beste past bij jouw idee. Om die keuze wat eenvoudiger te maken hebben we in deze blog de voor- en nadelen van zes verschillende formats uitgelicht. 

2. Van uitstel komt afstel

De perfectionisten onder ons zullen dit vast herkennen. Een idee dat maar op de plank blijft liggen, met elke week een nieuw excuus om het podcast maken voor je uit te schuiven. Wanneer je plan rond is, is de volgende stap toch echt om de studio in te duiken. De eerste paar aflevering zullen niet in één keer perfect zijn. Maar: geen zorgen! Tijdens het proces is er genoeg ruimte voor verbetering. Een perfecte podcast maken leer je namelijk alleen maar door te doen: trial and error. Dus geef jezelf een schop onder je kont en duik, mét je strategie natuurlijk, de studio in. 

3. Sjaak afhaak

Je strategie is uitgewerkt en je bent gestart met je podcast maken. Top! Na drie afleveringen is je motivatie alleen niet meer zo hoog als aan het begin. Het aantal luisteraars valt je tegen en het kost je toch allemaal wat meer tijd dan gedacht. Een podcast maken is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Onze tip? Blijf op deze momenten aan de lange termijn denken! Het opbouwen van een publiek kost nu eenmaal tijd. Zet door en geef niet zomaar op.

4. Feestje voor je oren

Je verhaal kan nog zo boeiend zijn, maar wanneer de audiokwaliteit slecht is willen mensen er niet naar luisteren. Een podcast moet fijn zijn voor je oren. Echo’s, gekraak en andere achtergrondgeluiden leiden af van jouw boodschap. Daarnaast wil je ook niet te zacht of te hard klinken. Een groot verschil in volume van verschillende sprekers is ook niet aan te raden. Gelukkig valt er tijdens de edit veel te verbloemen. Zorg bij het maken van een podcast voor een stille omgeving, goed materiaal en controleer altijd je opname. 

5. Tijd tekort? 

Veel mensen denken onterecht dat een podcast maken heel veel tijd kost. Wanneer je jouw podcast goed inzet kan het je juist tijd opleveren. Het is belangrijk om je podcast te zien als onderdeel van je gehele contentstrategie. Maak van je aflevering een transcript en tover deze tekst om tot een blog of website content. Neem de onderwerpen mee in je nieuwsbrief, zet fragmenten in op social media of maak korte kennisclips. Succesvolle onderwerpen kun je eindeloos hergebruiken. Zo hoef je niet steeds iets nieuws te bedenken of te creëren. 

6. Keiharde sales

Het primaire doel van podcasts is niét zo veel mogelijk geld binnenharken. Het draait om je positionering in plaats van om keiharde sales. Laat je verkooppraatjes daarom achterwege, voor reclame zetten mensen de radio wel aan. Om je geloofwaardigheid te versterken is het belangrijk dat je content deelt waar je luisteraars in geïnteresseerd zijn. Een podcast maken is onderdeel van een duurzame strategie, die zich op de lange termijn zal uitbetalen in meer naamsbekendheid, trouwe klanten en omzet.

7. Delen is vermenigvuldigen 

Wees niet bang om je omgeving dood te gooien met je podcast. Mensen moeten iets meerdere keren zien voor ze tot actie over gaan. Vertel dus aan je familie, vrienden en kennissen dat je podcast bestaat. Deel het op al je social media kanalen, vermeld het op je website en zet het in je nieuwsbrief of e-mailhandtekening. Bezoek ook eens een netwerkborrel en vraag aan anderen of ze jouw podcast willen delen. 

Na het lezen van deze 7 valkuilen ben je vast helemaal ready om eens de studio in te duiken! Kan je toch nog wat extra hulp gebruiken bij het podcast maken? Lees dan onze andere blogs of kom gezellig bij ons langs voor een kopje koffie met advies. 

 

Wil je meer weten over de kracht van podcasten met je bedrijf? In onze whitepaper vertellen we je waarom het interessant is om als bedrijf te podcasten, wat je er mee kan en wat het je op gaat leveren. Vraag onze whitepaper over zakelijk podcasten aan door op de knop hieronder te klikken! 

Whitepaper aanvragen

Wil je graag onze whitepaper over (zakelijk) podcasten ontvangen? Vul hieronder je naam en e-mailadres in, dan sturen wij de whitepaper zo snel mogelijk naar je op!

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.