Podcast beginnen? 10 redenen om te starten!

Je vraagt je misschien af; ‘’welke toegevoegde waarde heeft het voor mij om in zo’n microfoon te blèren?’’. We snappen de vraag, en hebben ook het antwoord. Of eigenlijk zijn het 10 antwoorden. In deze blog vertellen we je namelijk de 10 redenen waarom je een podcast zou moeten beginnen (voor jouw merk).

1. Je straalt autoriteit uit

Qua zichtbaarheid blijft het nu vaak bij het posten van wat gezellige teamfoto’s op social media. Misschien ben je zelfs al bezig met het opnemen van wat video’s? En als je de smaak echt te pakken hebt investeer je in de toekomst door op TikTok gekke dansjes te maken. Tja, het draait dan eigenlijk vooral om de ‘vorm’ van wat je plaatst. Bij podcasten draait het echter om de inhoud. Met jouw stem neem je jouw luisteraars mee in jouw gedachten, de vragen die je hebt of de kennis die je deelt. Ga in gesprek met experts en je bent binnen no-time een autoriteit in jouw vakgebied.

2. Omdat jij het kan

Podcasting hoeft niet moeilijk te zijn. Praten doen we allemaal, toch? Natuurlijk is het wel zaak om goed voorbereid te zijn, zodat je weet waar je het over hebt. Een podcast is niet live, dus er kunnen stukjes uit het gesprek geknipt worden. Wil je niet gelijk de studio in, maar wel uitproberen of je het leuk vindt om te podcasten? Oefen dan eerst thuis met bijvoorbeeld de opnamefunctie van je telefoon.

3. De was opvouwen wordt leuk

Podcasts worden vooral geluisterd tijdens het autorijden, sporten of huishouden. Op deze momenten is het moeilijk om kennis te vergaren. Je kunt immers moeilijk een boek lezen als je de was staat op te vouwen. Het luisteren naar een podcast is op deze momenten dé perfecte manier om toch kennis te vergaren of inspiratie te vinden.

4. Je boodschap komt helemaal aan

Podcasts worden beluisterd op momenten dat er geen andere (mentale) afleiding is. Bijvoorbeeld tijdens een wandeling, het koken, schoonmaken of tijdens een ritje in de metro. Dit is dan ook de reden waarom podcasts vaak van begin tot eind afgeluisterd worden, mits het verhaal inhoudelijk natuurlijk goed is. Het moment van rust en weinig andere afleiding zorgt er dus eigenlijk voor dat jouw volledige boodschap overgebracht kan worden. Wist je dat podcast afleveringen gemiddeld 41 minuten worden beluisterd? Wil je weten hoelang jouw podcast mag duren, check dan onze blog hierover.

5. Er is plek genoeg voor iedereen

Wist je dat er per dag 30.000 video’s worden geüpload op YouTube? Bij podcasting is dit nog lang niet het geval, waardoor er dus nog genoeg ruimte is voor jouw bijdrage. Zelfs als podcasting wel al zo populair zou zijn als YouTube, dan zou jouw podcast nog steeds relevant zijn. Er is online namelijk plek genoeg voor iedereen. En je hoeft niet in de rij te staan!

6. Je wordt betrouwbaar(der)

Heel gek eigenlijk, maar het laten horen van jouw stem zorgt ervoor dat je betrouwbaar over komt. Het is namelijk een heel persoonlijke manier van in contact staan met je doelgroep. Ten opzichte van het schrijven van nieuwsberichten, blogs of artikelen komt jouw visie beter over als je het zelf woordelijk kunt uitleggen.

7. Je creëert fans van je merk

Zou je het tof vinden om meer ambassadeurs te vinden voor jouw merk? Dan kan het slim zijn om een podcast te starten. Lukt het je om een vaste ‘following’ te creëren, dan zal het je ook sneller lukken om van die luisteraars fans te maken voor jouw merk. En je weet; fans hebben een hoge potentie om ook daadwerkelijk klant te worden.

8. Je leert zelf ook heel veel

Het bedenken van de topics en het onderzoeken van de inhoud geeft jou een uitdaging waar je van kan leren. Wil je zelf ook de host van de podcast zijn, dan dwing je jezelf om nog wat meer onderzoek te doen vooraf. Je moet namelijk wel 100% op de hoogte zijn van het topic. Je leert zo zelf ook weer bij over jouw vakgebied.

9. Je versterkt de branding van je merk

Luisteraars horen jouw opvattingen over verschillende onderwerpen en kunnen zich hierdoor identificeren met jou en jouw merk. Door zichzelf te herkennen in dezelfde opvattingen zijn ze ook eerder geneigd om klant te worden of jouw podcast te delen.

10. Je kan een niche bereiken

Ja kan natuurlijk een praatprogramma maken waarin je het over actualiteiten hebt, maar podcasting is ook een perfect medium om specialistische kennis te delen. Podcasting is universeel en in meer dan 100 landen worden podcasts geluisterd. Je bereik kan (internationaal) dus enorm zijn. Ook in Nederland kun je met meer dan 6,3 miljoen luisteraars een groot bereik krijgen als je een niche pakt.

 

Wil je meer weten over de kracht van podcasten met je bedrijf? In onze whitepaper vertellen we je waarom het interessant is om als bedrijf te podcasten, wat je er mee kan en wat het je op gaat leveren. Vraag onze whitepaper over zakelijk podcasten aan door op de knop hieronder te klikken! 

Whitepaper aanvragen

Wil je graag onze whitepaper over (zakelijk) podcasten ontvangen? Vul hieronder je naam en e-mailadres in, dan sturen wij de whitepaper zo snel mogelijk naar je op!

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.