Om je podcast te publiceren op Spotify, Apple of Google Podcasts, heb je een RSS feed nodig. RSS staat voor Really Simple Syndication. Je kunt een RSS feed zien als een document met daarin alle informatie over je podcast. Zo staat hierin de titel, maker, beschrijving en coverafbeelding. Ook staat er per aflevering beschreven hoe lang deze duurt, wanneer hij geupload is en natuurlijk de link naar het mp3 bestand zelf.
Het grote voordeel van een RSS feed is dat je zelf ook tijd bespaart. Wanneer je een nieuwe aflevering upload of iets wil wijzigen hoef je alleen maar je RSS feed aan te passen. Deze updates worden vervolgens automatisch doorgevoerd naar alle platformen waar jouw podcast te beluisteren is.
Hoe maak ik een RSS feed?
Oké, we weten dus nu wat een RSS feed is, maar hoe maak je dat dan? Een RSS feed hoef je tegenwoordig gelukkig niet meer zelf te bouwen. Scheelt weer een hoop tijd en gedoe. Je kunt het gemakkelijk aanmaken via een hostingpartij of met een plugin op je eigen gehoste WordPress website.
Springcast to the wincast
Door de toename van de populariteit van podcasting, is ook het aanbod in hostingpartijen de afgelopen jaren flink toegenomen. Er zijn verschillende online hosting partijen voor jouw podcast: Anchor (onderdeel van Spotify), Art19 (van Amazon) BuzzSprout, PodBean, Lybsen, zo maar een lijstje van hosting partijen. Maar onze voorkeur gaat toch echt uit naar 1 specifieke hostingpartij; Springcast.fm. Waarom? Springcast is de enige partij die alle hosting organiseert vanuit Nederland. Alle andere partijen hebben hosting over de hele wereld. Dan kan zo maar betekenen dat jouw podcast ergens opgeslagen staat op een server in bijvoorbeeld China of Amerika. Dat is ook de reden dat veel grote (overheids)organisaties kiezen voor Springcast. Zij bieden een podcast hosting- en marketing tool op wereld niveau, zonder dat je concessies hoeft te doen op het gebied van privacy.
Geduld is een schone zaak
Het kan soms even duren voordat je podcast ook daadwerkelijk online staat. Deze moet namelijk eerst worden goedgekeurd. Daarom kan je ervoor kiezen om eerst alleen een trailer te publiceren. Je kan een podcast namelijk niet zonder aflevering al online zetten en op deze manier kun je eerst wachten totdat je podcast overal zichtbaar is. Wanneer je vervolgens je eerste echte aflevering online zet, is deze altijd binnen 24 uur te zien en beluisteren.
Hulp nodig bij het publiceren van je podcast op Spotify of een ander platform? Stuur ons een berichtje, wij helpen je graag!
Ben je benieuwd naar onze mogelijkheden? Bekijk dan onze trainingen, productie of neem direct contact met ons op. Nog even verder lezen? In onze whitepaper vertellen we je waarom het interessant is om als bedrijf te podcasten, wat je er mee kan en wat het je op gaat leveren. Vraag onze whitepaper over zakelijk podcasten aan door op de knop hieronder te klikken!